Az oldal megtekintéséhez kérjük, engedélyezze a JavaScriptet.

sERPa súgó

Navigáció: Pénzügy > Vevő > Napi folyamatok

Online számla adatszolgáltatás (OSA)

Ugrás Előző Fel Következő Menü

Leírás

A regisztrálás folyamata

Online számla regisztráció (NAV és sERPa felületén)

A számlából készülő XML leírása

Online számla XML

Online számla XML minták

Működés

Ha egy számlát nyomtatunk (számlaként) a sERPából, akkor automatikusan elkezdi a program a számla beküldését a NAV felé, a sikeres küldést követően pedig letölti a nyugtát.

Fontos: A számla beküldése a nyomtatás pillanatában kezdődik. Viszont a beküldött számlában, mint kiállítás dátuma az a dátum szerepel amit a bevitelben, mint számla keltét megadtunk. Így ha egy számlát napokkal késve nyomtatunk ki, akkor ez azt a látszatot kelti, mintha a számláról napokkal később szolgáltattunk volna adatot.

Az, hogy egy számla küldendő-e a sERPában, a vevőszámla OSA állapottól függ. Ezt pedig a számla lezárás állítja be, tehát a Feladás / Minden nap lezárása és feladása is átállíthatja az OSA állapotot.

A számla állapota számla lezárásakor kerül bejegyzésre.

A beküldéshez az adatbázison működni kell a Service Broker szolgáltatásnak. Ennek beállításáról az Üzenetkezelés / Végrehajtási sorok részben olvashat.

Online adatszolgáltatás (OSA)

Tudnivalók

1.A B2Bpartner funkcióban (mentéskor is) művelettel ellenőrizhető (teszt token kérést végzünk az utolsó számlával, ID szerint), hogy a B2Bpartnerben megadott azonosítókkal lehet-e kapcsolódni az OSA-hoz.

2.Frissítéskor begenerálásra került egy Online számla ellenőrzés típusú automatikus üzenet típus, amely az "online indulásra" (nem került befogadásra, nem adott azonnal választ) váró számlákat 16:15-kor megpróbálja újra beküldeni. Tetszés szerint átállítható más időpontra, vagy átütemezhetjük, hogy akár  reggeltől estig 15 percenként próbálkozzon a program a beküldéssel.

 !patch: Az alapértelmezetten begenerált ütemezést naponta többszöri futásra módosul, ha még a felhasználó nem módosította

3.A számla nyomtatást követően (Bizonylat típus=Számla) automatikusan beküldi a számla adatait a NAV-hoz. (Kivéve azokat a stornó és helyesbítő számlákat, amelyek eredetije visszautasított, hibás állapotú.)

4.A NAV állásfoglalása szerint a számlázó programnak lehetőség szerint meg kell akadályozni azon számlák beküldését, amelyekről már a program előre tudhatja, hogy hibásak lesznek és így nem lesznek befogadva. A sERPa ezt az elvet követi és olyan adatok esetében, amelyek egyértelműen eldönthetően rosszak, nem lehet kinyomtatni számlát.

5.Vevőszámla bevitelben a Fejléc fülön látható a számla OSA szerinti állapota.

6.Azt, hogy az adatszolgáltatás sikeres volt-e, a számla "Online számla adatszolgáltatás" fülén ellenőrizhetjük. Itt is látható a számla OSA szerinti állapota.

7.Vevőszámla bevitelben a Szűrésben lehetőség van az állapotok szűrésére,és A NAV-tól visszakapott tranzakció(transactionId) azonosítóra is szűrhetünk.

8.Ha nem kaptunk választ, vagy nem akarjuk megvárni az automatizmust (81. verzióba számla beküldés után 30 másodperc elteltével egyszer lekérdi, 80. verzióba számla beküldés után 30 perc elteltével/kezdetbe lassú volt a NAV feldolgozása/ ) , akkor a Vevőszámlában művelettel kézzel is kezdeményezhetjük a kérést. ("Online számla beküldés" és "Online számla lekérdezés")

9.Elérhetővé vált egy új lista, „Online adatszolgáltatás ellenőrző lista” néven. Az ellenőrző lista segítségével hozhatunk majd létre automatikus üzenetet adatforrással, amely a sERPa felületére vagy bármilyen e-mail címre üzenetet küld, ha pl. sikertelen volt a számla beküldése. Ehhez szükséges az Email paraméter megléte. (Beparaméterezéséi lépések: Ajánlott lista)

 

10.Önszámlázás esetén a B2Bpartner funkcióba ügyfelet is meg kell adni, és így az arra az ügyfélre felvett szállítószámlák kerülnek átadásra. A szállítószámla funkcióban is a vevőszámlában levő állapotok fülek és műveletek érhetőek el, valamint a nyomtatáskor is lefutnak az ellenőrzések, mint vevőszámla esetén.

 

A felvásárlási jegyet nem kell az adatszolgáltatásban szerepeltetni.

 

Szabályozások

1.Beküldéskor az adószám ellenőrzés a B2Bpartner funkcióban kikapcsolható.

2.Ha az ügyféltörzsben megadott címet, azon belül is az utca házszám részt nem fogadja be additionalAddressDetail - részbe (Field [additionalAddressDetail] contains error: [The value ...  of element 'additionalAddressDetail' is not valid.]),  vagy ha nem akarjuk, hogy a cím a simpleAddress-be kerüljön („szépészeti kérdés”), akkor az Utca házszám funkcióval feldarabolhatjuk a címet: Cím> Közterület neve; Közterület jellege; Házszám; Épület; Lépcsőház; Emelet; Ajtó; Hrsz
(2018.07.06-tól érhető el frissítéssel 80-ban.)

3.A helyesbítő és sztornó számlák átadott .xml formátumú fájljában fel kell tüntetni az eredeti számlára a hivatkozást (eredeti számla sorszáma, módosító számla kelte, módosító számla készítésének időbélyege, változási referencia).

 

Egyéb

1.Ha korábban nyomtatott számlát akarunk átküldeni, akkor újra le kell zárni, ennek a legegyszerűbb módja a könyvelés kelte átírása mentés, majd visszaírása és mentés.

2.A tesztelési időszak végén érdemes az értékhatárt nagyon nagyra állítani vagy törölni az áfa paraméterben, hogy ha egyszer valaki futtatja, majd a Minden nap lezárása és feladását, akkor ne akarjon minden számlát beküldeni.

3.Jelenleg, ha nem sikerül egy számlát beküldeni, akkor a sERPa az idők végezetéig próbálkozik a beküldéssel.

4.A termékdíj adatokat akkor adjuk át a számla sorokban, ha a CSK vagy KT kódok közül az egyik helyesen van kitöltve (minden szegmense ki van töltve) ÉS a vevő számla paraméterben a Sorozat / Bevitel / Általános fülön a Termékdíj részletezés pipa be van jelölve.

5.Ha a NAV szerver nem üzemel (leállt, vagy karbantartás van) lehetőség van az adatok beküldésének és a meglévő számla állapotok lekérdezésének kikapcsolására. Ehhez az Általános konstansban kell a következő két konstans értékét átállítani: OSA lekérdezés felfüggesztve és OSA küldés felfüggesztve. Ha tudjuk, hogy pl hétvégén karbantartás lesz, de az üzlethelyiségekben számlázás várható, akkor a gridbe a hétvégi szombat-vasárnap dátumot adjuk meg 1 logikai sorral mindkét konstansnak.

 

Tesztelés

Ha 2018.07.01 előtt már úgy szeretnénk beállítani a rendszert, hogy a NAV éles szerverére küldje az adatokat, akkor a B2B partner funkcióban az éles adatokat kell felvenni, szerverként az éles szervert kell kiválasztani, és ez a B2B partner kell használható legyen. Ekkor az Általános konstansba is saját értékként fel kell venni az OSA_Teszt konstanst 2018.07.01 előtti időszakra 0-val.

Teszteléshez az Áfa paraméterbe állítsuk be az Online számlaküldés értékhatárát a mai naptól (vagy korábbitól). Ha kisebb értékű számlákkal szeretnénk tesztelni, akkor a teszt időszakára nyugodtan állítsunk be az áfa paraméterbe kisebb értékhatárt.

Azt is ellenőrizhetjük így, ha több féle számlával próbálkozunk, hogy az általunk kiállított számlák befogadásával nem lesz-e gond. (Pl. ha a német irányítószámot D-91111 formátumban vettük fel eddig az ügyfelekhez és az ügyfélnek áfás számlát állítunk ki, akkor ezt a NAV nem fogadja be, mert szerintük nem lehet kötőjel az irányítószámban.)

 

Fontos!

A .NET Framework error occurred during execution of user-defined routine or aggregate "HttpRequest"

System.NotSupportedException: The requested security protocol is not supported.:

üzenet esetén Microsoft .NET-keretrendszer 4.6 vagy az feletti verzió telepítése szükséges az SQL szerver gépen: https://www.microsoft.com/hu-hu/download/details.aspx?id=55170

 

A .NET Framework error occurred during execution of user-defined routine or aggregate "HttpRequest":

System.Exception: HttpRequest error. ---> System.Net.WebException: Unable to connect to the remote server ---> System.Net.Sockets.SocketException: A connection attempt failed because the connected party did not properly respond after a period of time, or established connection failed because connected host has failed to respond 84.206.52.71:443

üzenet esetén nem elérhető az OSA szerver.

 

Mit kell tenni az egyes hibák, figyelmeztetések, állapotok esetén?

A sERPa-s állapotok, amely a Vevőszámla Fejléc és Online számla adatszolgáltatás  fülön is megtalálható:

Nyugtázott, Nyugtázott, figyelmeztetéssel: A rendelet szerint csak akkor tekinthető az adatszolgáltatás teljesítettnek a program üzemeltetője szempontjából, ha a NAV-tól elfogadó üzenet érkezett vissza a beküldött számlára.

Formai/technikai hibás, Visszautasított, hibás: Hiba esetén a NAV nem fogadta be a számlát, így annak adatszolgáltatása nincs teljesítve. Ha az ilyen állapotú számlát stornózzuk vagy 0 végösszegűre helyesbítjük, akkor az állapota megváltozik Nem történt adatszolgáltatás állapotra.

Küldendő, Küldhető: Még nem került elküldésre.

Befogadott: Már a NAV szerverén van, de még nem dolgozta fel.

Nem történt adatszolgáltatás: Ez az állapot csak olyan stornó és helyesbítő szálmák esetében jelenik meg, amelyek előzmény számlái Visszautasított, hibás állapotúak voltak.

Internet hiba miatt be nem küldött számlák

Ha a kibocsátáskor (számla nyomtatáskor) valamilyen hiba miatt (pl. internet hiba), nem működik a számla beküldés, akkor a hiba elhárulása után 24 órán belül be kell küldeni a számlát. Ha a hibát 24 órán belül nem sikerül elhárítani, akkor azt a NAV-nak jelenteni kell (és ha a következő 24 órában sem akkor újra, és addig 24 óránként amíg a hibát nem javítottuk).  Így a számla nyomtatásától számítva 48 órán belül van  lehetőség (NAV bejelentés nélkül) újra küldeni az egyébként jó adattartalmú számlát. Amennyiben ezen az időn belül újra van internet, a sERPa automatikusan beküldi az érintett számlákat. (A beküldéshez az adatbázison működni kell a Service Broker szolgáltatásnak.)

A számlát a NAV hibásnak minősítette és nem fogadta be

Mivel egy kibocsátott (Bizonylat típus=Számla) számla azon adatait nem lehet módosítani, amelyek a nyomtatásba kerültek és ezáltal az adatszolgáltatásban részt vesznek, így ténylegesen nem javíthatók az ilyen számlák.

A NAV állásfoglalása szerint a számlázó programnak lehetőség szerint meg kell akadályozni azon számlák beküldését (a sERPa esetében a kibocsátásukat is), amelyekről már a program előre tudhatja, hogy hibásak lesznek és így nem lesznek befogadva. A sERPa ezt az elvet követi és olyan adatok esetében, amelyek egyértelműen eldönthetően rosszak, nem lehet nyomtatni a számlát.

Amennyiben mégis beküldésre került olyan számla, amelyet a NAV hibásnak minősít, csak a számla sztornózásával és új, már helyes adattartalmú számla kiállításával lehet "javítani".

Ha egy számla beküldésre került, de hibásnak lett a NAV által minősítve (visszautasított, hibás állapotú), akkor a számla a NAV rendszerébe nem lett befogadva. Ezáltal minden ehhez a számlához kapcsolt alszámla (stornó vagy helyesbítő) szintén nem lesz befogadva, mivel olyan számlára hivatkozik, amely nem nyugtázott a NAV rendszerében. Ebben az esetben a stornó vagy helyesbítő számla nyomtatást követően "Nem történt adatszolgáltatás" állapotot kap. Az eredeti (előzmény) számla online állapota is Visszautasított, hibás állapot-ról, Nem történt adatszolgáltatás állapotra mósosul.

 

Technikai kérdések válaszok a NAV oldalán: https://onlineszamla.nav.gov.hu/technikai_kerdesek_valaszok