Az Egyéb költség kezelés lehetőséget ad arra, hogy a beszerzési áron túl felmerülő további költség elemeket (egyéb költségeket) a konkrét szállítólevél tételhez kapcsolódóan rögzíthessük. Ezek az elemek, rárakódva a beszerzési árra, módosítják a nyilvántartási árat.
Arra is lehetőség van, hogy értékesítési szállítólevél tételhez kapcsoljunk (tételes) egyéb költséget. Értelemszerűen ezek nem befolyásolják a beszerzési árat (visszáruzáskor sem). Az ilyenkor rögzített egyéb költségek célja, hogy a közvetlenül felmerülő értékesítési mellékköltségeket a konkrét bizonylat tételhez kapcsolódóan rögzíthessük. Így analitikus adatokat tudunk szolgáltatni egy összetettebb költségelemzéshez, amelyben a megszokott értékesítési árbevétel - ELÁBÉ számításon túl, a felmerülő értékesítési mellékköltségeket is figyelembe vehetjük az eredmény értékelésénél.
A leírás áttekintést ad az egyéb költség kezeléséről, kezdve a termékben a cikkhez tartozó érték felvételét, a terv adatok kitöltését, és a szállítószámla alapján a tény adatok visszaírását, a nyilvántartási ár módosítását, és főkönyvi feladás használatát. Egyéb költség kezeléséről még olvashatunk a: Egyéb költség kezelés egyedi gyártású munkalapból leírásban.
Ahhoz, hogy egyéb költséget tudjunk felvenni, kezelni, az Általános paraméterben az Egyéb költség pipát be kell pipálnunk.
Az Egyéb költség típus funkcióban fel kell vennünk azokat az egyéb költség típusokat, amiket szeretnénk használni, ezt a folyamat közben is bármikor megtehetjük:
Még a folyamat elején érdemes eldöntenünk, hogy miként szeretnénk kontírozni az egyéb költséget, ezt a mozgásnemben állíthatjuk be. Figyelni kell arra, hogy az egyéb költség növeli a nyilvántartási árat, ezért ha például az egyéb költséget, és a nyilvántartási árat egyéb költség nélkül külön szeretnénk könyvelni, akkor a mozgásnemben az alábbi beállítást kell használnunk:
Ahogy a képeken látszik a feladás fülön a feladás 1 és feladás 2 külön van feléve, és az értékei Nyilvántartási érték egyéb költség nélkül, és Egyéb költség tételben, ilyenkor különkönyvelődik a kontírozás fülön megadott főkönyvi számok szerint. Amennyiben egybe szeretnénk könyvelni, akkor a feladás 2-t nem töltjük ki, míg a feladás 1 elválasztó sávban a Nyilvántartási értéket választjuk ki.
A beállítások után első lépésben azokhoz a termékekhez, amelynek az árát különböző költségekkel szeretném emelni, a terméktörzsben a további adatok fülön az egyéb költség táblázatban adhatom meg az értékeket. Az értéket vagy pontos összegben, a termék értékének arányos részében adhatom meg. A példa kedvéért vegyük az Alma nevű terméket, amelynek árát a raktározás díj miatt kilónként szeretném 5 forinttal emelni.
Ahogy a képen látszik, megadhatnék dátumtartományt, amire érvényes az egyéb költség, szűrhetném mozgásnemre. A százalék érték a beszerzési egységár megadott százaléka. Például ha a beszerzési egységár 200 forint, és a százalék érték mezőbe 10 százalékot írok be, akkor az egyéb költség 20 forint lesz. Az összes az fix összeg, tehát a példánkban öt forinttal akarjuk emelni mennyiségi egységenként a cikk nyilvántartási árát.
Amikor olyan szállítólevél tételt veszünk fel, melynek a cikk mezőjében olyan termék szerepel, amelynek van olyan egyéb költsége, ami azon a mozgásnemen, dátumon használható, akkor ezt nem szükséges kézzel kitölteni, a program mentéskor automatikusan felveszi ezeket az értékeket. Ez csak akkor történik meg, ha a felhasználó egyetlen tételhez sem ad meg kézzel egyéb költséget. Módosításkor a program nem nyúl a korábban beállított adatokhoz, csak új tétel felvételénél történik meg ez az automatikus érték felvétel és ebben az esetben is csak akkor, ha a felhasználó egyetlen új tételhez sem adott meg kézzel egyéb költséget. Mindebből az is következik, hogy ha a felhasználó kézzel adott meg egyéb költséget, akkor a program ezt nem fogja felülbírálni.
Tipp/Trükk: Amennyiben valamilyen oknál fogva szükséges egy tételhez kivételként kézzel megadni az egyéb költséget, akkor érdemes ezt a szállítólevél mentése után megtenni. Így a program minden tételhez le fogja generálni és a felhasználó a kivételt módosítás üzemmódban kezelheti.
Az egyéb költségek fenti algoritmus szerinti felvétele Bevétel és Termékátminősítés funkciókból generált szállítólevelek esetén is megtörténik.
Ezen felül a tétel fül, egyéb költség fülén az egyéb költség újraajánlása gomb segítségével újra beajánlhatjuk a az egyéb költség értékét.
Jelen példát követve, amennyiben három mennyiséget veszünk fel az Alma nevű cikkből, és megnyomjuk a gombot, akkor látható, hogy az egyéb költség értékét felszorozva a mennyiséggel beírja a terv adatba a 5*3=15 értéket, forintban, mivel a szállítólevél forintos.
Amikor legalább a terv adatok közé bekerült az egyéb költség, olyankor a nyilvántartási érték növekszik ezzel az értékkel, azonban ha van terv és tény adat is, akkor a tény adat felülírja a tervet függetlenül, hogy magasabb, vagy alacsonyabb értékű a terv adattól.
Jelen esetben még csak terv adat van és látható a 15 forintos nyilvántartási érték növekedés:
Amikor megérkezik a szállítószámla a raktározásról, akkor a Egyéb költség több szállítólevélre művelet segítségével tudom hozzárendelni a szállítószámlán található tény összeget egy vagy több szállítólevélhez. A művelet, csak szállítólevél tételen állva aktív.
A példában szereplő három mennyiségű alma cikkre valójában 18 forint raktározási költség érkezett a szállítószámlában:
Amennyiben ezt a 18 forint raktározási díjat szeretném szétosztani a már felvett szállítólevélre a művelet segítségével, akkor kiválasztom azt, vagy azokat a szállítóleveleket, amelyre szét akarom osztani a szállítószámla tétel értékét, és kijelölöm, majd a szétosztás gomb megnyomásával láthatom, hogy hozzárakja a 18 forintot:
Majd az OK gomb megnyomásával lehet véglegesíteni, ilyenkor a szállítószámla tételben az egyéb költség fülön látható a kapcsolat:
A szállítószámla mentése után már a szállítólevél tételben az egyéb költség fülön bekerül a tény érték:
Amikor van tény adat akkor a tény értéke felülírja a tervet, és tény értékével növekedik a nyilvántartási érték:
Még a leírás elején megadtam, hogy az egyéb költség, és nyilvántartási érték egyéb költség nélkül külön könyvelődjön, ezért a könyvelésben külön főkönyvi számokra kerül:
Az ellenőrzéshez használhatjuk az Egyéb költség listát, amely segítségével a terv, és tény adatokat hasonlíthatjuk össze a szállítólevél tételeken.
A lista excel kimenetben elérhető, a képen látható zölddel kiemelve a fent végigvezetett példa.