Az oldal megtekintéséhez kérjük, engedélyezze a JavaScriptet.

sERPa súgó

Ajánlott lépések

Kapcsolatfelvétel futárszolgálat(okk)al

Az érintett futárszolgálatokkal fel kell venni a kapcsolatot, szerződést kell kötni. Ez az előfeltétele a működésnek, mert ezek a szerződések fogják tartalmazni a szükséges felhasználó neveket, jelszavakat.

Modul telepítés

A Kiegészítő modulok telepítése / eltávolítása segítségével telepíteni kell a Futárszolgálat modult. Ezzel bekerülnek az adatbázisba a modul működéséhez szükséges táblák, függvények és tárolt eljárások.

Fuvardíjjal kapcsolatos beállítások

- A rendelésekről az alapján tudjuk eldönteni, hogy mely futárszolgálattal kell őket kiszállítani, hogy milyen fuvardíj szerepel rajtuk. Ezért minden futárszolgálathoz létre kell hozni a megfelelő fuvardíj paraméter(eke)t és fuvardíj besorolásokat. Az alábbiakban leírjuk a javasolt beállításokat:

- A különböző fuvardíjak kapcsolják össze a vevőrendeléseket a futárszolgálatokkal, elsősorban a besorolásuk alapján. Ezért a Fuvardíj kategória bevitelben kezdjünk egy új kategória létrehozásával. Javasolt név: Futárszolgálat. Tételei legyenek a használni kívánt futárszolgálatok. Pl: MPL, GLS, Sprinter

- Ezt követően hozzuk létre a megfelelő Fuvardíj paramétereket is! Minden használni kívánt futárszolgálathoz legalább egyet. Ha csomagpontos szállítást is alkalmazunk, akkor célszerű az adott szolgálathoz legalább egy házhoz szállításos és egy csomagpontos fuvardíjat létrehozni. Utóbbinál pipáljuk be a Csomagpont mezőt. Ez a paraméterezés azt eredményezi, hogy a rendeléseken és szállítóleveleken látni fogjuk az adott bizonylathoz tartozó csomagpontot és szükség esetén akár másikat is választhatunk (ha a vevő módosítást kér). Ugyanakkor a nem csomagpontos fuvardíjak esetén nem fog megjelenni a csomagpont mező a bevitelekben.

- Ügyeljünk arra is, hogy a fuvardíj paraméter neve beszédes legyen. Pl: FUT - MPL, FUT - GLS, FUT - Sprinter és hogy mindegyiknél válasszuk ki a megfelelőt a Futárszolgálat mezőben és soroljuk be a Futárszolgálat nevű fuvardíj paraméterbe is!

TIPP: A futárszolgálatok között találunk egy Saját névre hallgatót. Ezt arra használhatjuk, ha mi magunk szállítjuk a küldeményeket de szeretnénk rájuk a futárszolgálatokéhoz hasonló címkét ragasztani az azonosítás érdekében. Ilyen fuvardíj esetén a megfelelő beállításokkal a kiszedési folyamat végén meg fogja kérdezni a program, hogy hány címkére van szükségünk és egy erre a célra készült (és bármikor módosítható) listaváltozat segítségével előállítja és nyomtatja is azokat!

B2B beállítások

Az egyes futárszolgálatok úgynevezett API kapcsolatot biztosítanak a kommunikációhoz. Ezek a szerződésben meghatározott azonosító adatokkal érhetők el. Ezt lehet beállítani a B2B partner funkcióban a futárszolgálat nevének megfelelő szolgáltatást választva. Az első próbálkozásokhoz és a paraméterek teszteléséhez javasolt Teszt szerver típust választani. Ez a futárszolgálat által biztosított némileg korlátozott funkcionalitású teszt rendszerhez kapcsolja az adatbázisunkat. Szolgálatonként eltérő funkcionalitást nyújtanak a teszt szerverek, de a főbb funkcionalitásokat ki lehet velük próbálni. Ha itt minden megfelelően működik, akkor bízhatunk abban, hogy az Éles szervertípusra váltva hibátlan kommunikáció mellett tudunk majd dolgozni. FIGYELEM! Az egyes futárszolgálatok jellemzően külön rendszert üzemeltetnek teszt célra, amelyhez más felhasználónevet és jelszót is adnak!

Javasoljuk, hogy a B2B partner neve tükrözze a futárszolgálat nevét és a szerver típust. Pl: MPL Teszt, MPL Éles, GLS Teszt, GLS Éles stb.

Futárszolgálat paraméter beállítások

A modul működését alapjaiban meghatározzák a Futárszolgálat paraméter bevitelben megadott beállítások. A fenti lépésekben leírtak alapján előkészítettünk mindent a beállítások elvégzéséhez. A funkció súgója részletesen leírja a teendőket, itt csak néhány praktikus tanácsot szeretnénk megosztani a paraméterezéssel kapcsolatban:

- Alapértelmezett doboz darabszámot legtöbbször nem célszerű beállítani, mert akkor ezzel kitöltjük a doboz darabszám beviteli mezőt és nem figyelmeztetünk, hogy meg kell adni. Ilyenkor az alapértelmezettnek megfelelő számú címkét nyomtatunk. Vannak azonban olyan workflow-k, amikor mindig csak 1 doboz keletkezik. Ilyenkor kényelmes lehet, ha ki van töltve.

- A címkenyomtatás paraméterben a várakozási időt rövidre (3-5 mp) érdemes választani. De ha azt tapasztaljuk, hogy rendszeresen sikertelen a címke lekérés, akkor próbálkozhatunk a hosszabbra állításával, hogy több időt hagyjunk a kommunikációra. Így kevesebbszer kell majd utólag pótolni a hiányzó címkét.

- A Sorozat fülön, futárszolgálatonként egy sorozatot elég felvenni, kivéve ha több paraméter változatot is használunk (mondjuk több telephelyről történő futáros szállítás esetén). A Sorozat kódja legyen beszédes, hogy ránézve rögtön lássuk melyik futárszolgálathoz tartozik! Javasolt a szolgálat nevének rövidítését, pl: GLS, MPL, PPP használni.

- A fuvardíjban mindig töltsük ki a futárszolgálati fuvar besorolást és válasszuk ki a Futárszolgálat mezőben is a megfelelő futárszolgálatot. Csak így lehetünk biztosak abban, hogy a modul minden szolgáltatása működni fog.

Hiányzó adatokra figyelmeztetés futárszolgálatos rendeléseken

A Rendelés - Futárszolgálati adathiány automatikus üzenet típus segít abban, hogy a futárszolgálatos rendelések esetleges adathiányát észrevegyük. Nagyon kellemetlen, ha csak akkor jövünk rá, hogy hiányzik egy kötelező vevő telefonszám, vagy e-mailcím, amikor emiatt nem sikerül a címke generálás a kiszedett csomagra. Ezért érdemes beállítani ezt az üzenet típust, amely ellenőrzi a rendelést, illetve adathiány esetén figyelmeztet. Részletek a fenti linken elérhető súgó topicban találhatók, de külön felhívjuk a figyelmet arra, hogy érdemes a futáros szállításokkal érintett rendelés sorozatokon beállítani egy további adat típust arra, hogy ez az AUT bele tudja írni a vizsgálat eredményét.

TIPP: A további adat típusban és a hozzá tartozó szövegben színeket megadva és a Rendelés-nyilvántartás paraméter / Sorozat / További adat gridben megfelelően beállítva elérhetjük, hogy a Vevőrendelés bevitel bal oldali keresősávjában annak megfelelően színeződjön a rendelés, hogy van-e adathiány, vagy sem.

Futárszolgálati adatfrissítés beállításai

A Futárszolgálat adat frissítés funkció segít a Csomagpont törzs karbantartásában, illetve a csomagok állapotának frissítésében. A funkció súgója részletes leírást tartalmaz a beállításokról.

Figyelem! A Sprinter / PPP csomagok állapot adatait nem lehet lekérdezni. Azokat a változásukkor maga a futárszolgálat küldi át. Ehhez egy IIS végpontot kell létesíteni és megadni nekik az ügyfélszolgálati e-mailcímen keresztül. 2022 júliusában ez az e-mailcím: pudointerfacekukaclapker.hu