Bizonyos esetekben (Pl.: mérleg készítése során) szükség lehet rá, hogy az alsorban megadott képletben szereplő főkönyvi számok egyenlegének irányától függően dőljön el, hogy az adott alsor egyenlegét bele kell-e adni a sor összegébe.
A program különböző kiértékelési lehetőségeket biztosít annak eldöntésére, hogy az alsor belekerül-e a sor összegébe
Az alábbiakban egy példán keresztül mutatjuk be az egyes értékek működését.
Az alsor képlete 311+312 főkönyvi számokat tartalmaz
311-nek Tartozik, míg a 312-nek Követel egyenlege van.
A 311 és a 312 összevont egyenlege Tartozik.
Összevont érték esetén a képlet egyben kerül kiértékelésre és az összevont egyenleg alapján lesz eldöntve, hogy a sor összegét növelni fogja-e az alsor.
Jelen a példában a 311+312 egyenlege Tartozik.
Ha az alsorban a Sornövel:Csak ha T érték szerepel, akkor bele fog kerülni a sorba az alsor.
Ha az alsorban a Sornövel:Csak ha K érték szerepel, akkor nem fog belekerülni a sorba az alsor.
Főkönyvi számonként érték esetén a képlet tagjai külön-külön kerülnek kiértékelésre és az egyes főkönyvi számok a saját egyenlegük alapján kerülnek a sorba.
Jelen a példában a 311 egyenlege Tartozik és a 312 egyenlege Követel
Ha az alsorban a Sornövel:Csak ha T érték szerepel, akkor csak a 311 egyenlege kerül a sor egyenlegébe, és a 312 egyenlege nem.
Ha az alsorban a Sornövel:Csak ha K érték szerepel, akkor csak a 312 egyenlege kerül a sor egyenlegébe, és a 311 egyenlege nem.
Főkönyvi számonként+ügyfelenként érték esetén a képlet tagjai külön-külön és ügyfelenként kerülnek kiértékelésre és az egyes főkönyvi szám / ügyfél párok saját egyenlegük alapján kerülnek a sorba.
Az alábbi képen az látható, hogy egyetlen ügyfél egyenleg volt Követel jellegű, ezért az ő egyenlege kimaradt a Tartozik egyenlegű ügyfelek megjelenítéséből.
Ahhoz, hogy ez a kiértékelés működjön, meg kell győződni, hogy a főkönyvi nyitás tartalmazza az ügyfelenként a folyószámla egyenlegét. Amennyiben a nyitásban az adott karton (pl. 311) többször szerepel, akkor ügyfelenként történt a nyitás, ha csak egyszer, akkor a nyitás pillanatában nem volt ez beállítva. Az ügyfelenkénti nyitáshoz az szükséges, hogy a Számlatükörben az adott főkönyvi számnál a Nyitó részletezés=Ügyfelenként legyen beállítva, és legyen megadva az analitika.
A főkönyvi nyitás ezt akkor tudja végrehajtani, ha a megnyitandó karton egyenlege megegyezik a folyószámla egyenlegével!