Az oldal megtekintéséhez kérjük, engedélyezze a JavaScriptet.

sERPa súgó

 

Az EPR díj (kiterjesztett gyártói felelősség) adatszolgáltatásának a határideje a negyedévet követő hónap 20. napja. Az első negyedéves adatszolgáltatás 2023. október 20-án esedékes.

Az alábbi tájékoztatóban a sERPa adatszolgáltatás támogatásával és az OKIR kapu XML feltöltésével kapcsolatos információkról olvashatunk.

1. Adatszolgáltatás paraméterezése a sERPában

A sERPában első lépésként az EPR paraméterben szükséges megadnunk a bevallás beadásához kötelező adatokat, valamint azt a módot, ami alapján az adatszolgáltatást készítjük. A funkciót a sERPa Alap/Kiegészítő megoldások/Termékdíj kezelés/Struktúra menüpont alatt találjuk. (Ha szeretnénk, ezt a menüpontot átmásolhatjuk a saját egyéni menünkbe.)

Fontos, hogy a paraméterben az Ügyintéző mezőben kiválasztott személynél kitöltésre kerüljön a cím, beosztás és elérhetőség (telefon, e-mail), mert amennyiben ezek az adatok hiányoznak, a bevallás hibára fut.

Az adatszolgáltatás történhet értékesítés és beszerzés alapján. A paraméterben lehetőség van megadni, hogy az adatok lekérdezéséhez a szállítólevelek vagy a számlák (vevő/szállító) adatait használjuk. Amennyiben az Értékesítés mezőnél beállításra került Vevőszámla vagy Szállítólevél, ebben az esetben a Beszerzés mezőben a Nincs értéket kell választanunk.

Amennyiben kezelünk EPR köteles hulladékot vagy saját felhasználást rögzítünk, az erre a célra használt mozgásnemeket egy közös mozgásnem kategóriával kell ellátni. (Ehhez a Mozgásnem kategória funkcióban készítsük el az új mozgásnem kategóriát és a Mozgásnem funkcióban soroljuk be ebbe a kívánt mozgásnemeket.)

Az EPR díj bevallás paraméterben a Bevallást növelő mozgásnem kategória és a Bevallást csökkentő mozgásnem kategória kitöltésével lehetőség van megadni, hogy ezekbe a mozgásnem kategóriákba tartozó szállítólevelek is bekerüljenek az adatszolgáltatásba.

A paraméterben a vállalkozás KÜJ számának megadása kötelező, melyet az OKIR kapun igényeltünk meg korábban.

Nagyítás a képre kattintással

- EPR díj bevallás paraméter -

2. Adatszolgáltatás elkészítése

Az EPR adatszolgáltatást az Országos Hulladékgazdálkodási Hatóság részére kell benyújtani az OKIR felületén keresztül minden negyedévet követő hó 20. napjáig.

Az adatszolgáltatást benyújthatjuk:

az OKIR felületén manuálisan megadva az összes szükséges adatot,

vagy az adatszolgáltatáshoz szükséges adatcsomagot a sERPából előállítva.

A sERPa az általa nyilvántartott bizonylatok alapján képes előállítani az adatcsomagot olyan XML formátumban, amelyet az OKIR felülete fogadni tud. Így nem kell a webes felületen megadni az adatokat.

FONTOS! A sERPa olyan adatcsomagot tud előállítani, amilyen adatok a programban rögzített bizonylatok (vevőszámla/szállítószámla/szállítólevél) Termékdíj-részletezés fülén látható adatokból kinyerhetőek. Ezért fontos, hogy a bizonylatokon a megfelelő KF-kódok és EPR alap adatok szerepeljenek.

 

2/a XML adatcsomag elkészítése a sERPában

Az EPR adatszolgáltatást a sERPa Alap/Kiegészítő megoldások/Termékdíj kezelés menüpontban találjuk EPR XML export néven. (Ha szeretnénk, ezt a menüpontot átmásolhatjuk a saját egyéni menünkbe.)

A funkció indítása után meg kell adni az adatszolgáltatás évét, a negyedévet, valamint az XML export fájl mentésének útvonalát.

Nagyítás a képre kattintással

- EPR XML Export -

 

A 4.0.149.53594 verziótól kiegészítettük az EPR adatszolgáltatás lekérdezést a DRS díj részletezővel. Az összesítő lapon megjelenítésre kerülnek az EPR és DRS díjakra vonatkozó mennyiségi és érték adatok. Az EPR adatszolgáltatás lekérdezés funkcióból a Műveletek menüpontban is elindítható az EPR XML export.

 

2/b Adatcsomag beküldése az OKIR felületén

Az XML elkészítése után az OKIR kapu felületén (OKIRkapu adatszolgáltatás) kell az adatszolgáltatást feltölteni.

Az ügyfélkapus belépést követően az alábbi felületen az Új OKIRkapu bejelentkezésre kell kattintani.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu bejelentkezés után -

A következő képernyőn a cég adatai jelennek meg. Innen a Tovább gomb megnyomásával lépünk tovább.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu cégadatok -

Az Adatszolgáltatás melletti pontokra kattintva felugranak a bevallások, melyek közül a KG: KGYF-NÉ az EPR negyedéves adatszolgáltatás, amelyet választanunk kell.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu adatszolgáltatás választás -

Továbblépés után az Új adatcsomag XML-ből gombra kattintva tudjuk feltölteni a sERPa által készített XML fájlt.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu adatcsomagok -

 

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu XML adatcsomag feltöltés -

A sikeres XML feltöltést követően az alábbi üzenetet kapjuk:

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu XML feldolgozás sikeres -

A feltöltés után a feltöltött csomag megjelenik a képernyőn:

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu feltöltött adatcsomag -

 

Erre kattintva lehetőségünk van a csomagot beküldés előtt ellenőrizni.

A bevallás soraira kattintva megnézhetjük a KF kódonként feltöltött mennyiségeket, illetve amennyiben észleljük, hogy nem megfelelő XML került feltöltésre, lehetőség van az adatcsomag törlésére.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu Adatcsomag áttekintése -

Az Ellenőrzés/Beküldés gombra kattintva figyelmeztetést kapunk, hogy először az ellenőrzést kell lefuttatni.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu Ellenőrzés/beküldés -

Kattintsunk az Ellenőrzés futtatása gombra!

Ha a bevallás tartalmaz hibákat, azt az alábbi hibaüzenet listában láthatjuk.

Nagyítás a képre kattintással

- OKIRkapu hibaüzenetek az ellenőrzéskor -

 

Érkezhet figyelmeztető üzenet, ami nem akadályozza a bevallás beadását és kaphatunk kritikus hibát. Ez utóbbi esetben a bevallásban módosítani kell, amit megtehetünk az OKIR felületén, vagy amennyiben a sERPában kell az adatokat módosítani, a csomag törlésével a folyamatot elölről kezdve kell az új XML-t feltölteni.

Ha a hibák javítása megtörtént, a bevallás beküldhető.