Az oldal megtekintéséhez kérjük, engedélyezze a JavaScriptet.

sERPa súgó

Leírás

A sERPában jelenleg kétféle listázó funkcióval találkozhatunk:

1. A hagyományos QR2-es listák;

2. Az új, a rugalmas adatelérés eredményhalmaz lekérdezés alapú, Listadefinícióval készült, Listaindítással használt listák.

 

Ebben a fejezetben azokat a tulajdonságokat mutatjuk be, amik mind a két típusra közösen jellemzőek.

Általános

A listák olyan funkciók, amelyek bizonyos előzetesen - jellemzően párbeszédablakban - megadott szűkítések és beállítások alkalmazásával a felhasználó által megválasztott kimeneti eszközre (képernyőre, nyomtatóra, fájlba) visszaadják a vonatkozó adatokat a funkcióban leprogramozásra került adatcsoportosításban.

A rendszerbeli listák alapesetben a menüből az alábbi ikonnal jelölt funkciók közül a megfelelő kiválasztása után dupla kattintással indíthatók el:

Speciális feladatokat is ellátó listáinkat a menüben ikonnal is megkülönböztetjük:

a nyomtatványok (ÁNYK) is kitöltő listázók (bér és adóbevallások); Ilyen listák pl.: Havi bevallás (xx08A), Jövedéki adóbevallás (BEV_J02)

az export funkciót (is) ellátó listázókat, ilyen pl.: Jövedéki adatszolgáltatás lista (BEV_J09-hez).

A listák egy része a beviteli és lekérdező funkciókból a szalagról a Bizonylat ,  vagy a lekérdezések esetében a Lista ikonnal is elindítható, az funkciónként egyedi, hogy melyik bevitel vagy lekérdezés milyen listázó funkciót indít el. Az általánosan érvényes, hogy a bevitelekben a bevitellel keletkező adat alapértelmezett bizonylatát nyomtató listázó funkció indul el az ikonról. Pl. a Vevőszámla funkcióban a nyomtatás ikonnal a Vevőszámla lista funkció indul el, átvéve minden fontos beállítást, amit a vevőszámla bevitelben már megadtunk vagy a bevitelben magában, vagy a bevitel paramétereiben. (pl. a számla megjegyzések adatai).

A lekérdezéseknél egyedileg programozott, hogy melyik listázó funkció indul el a Lista ikon választásával, itt is van egy alapértelmezett működés: a lekérdezés lista funkció párja indul el.

Párbeszédablak

A listázó funkciók párbeszédablakaiban strukturáltan, néhány lista esetében akár fülekre szervezetten megadhatók

- a lista működésére, a megjelenítésre vonatkozó beállítások (pl. üzemmód, rendezettség, stb...)

- a listához érvényesítendő szűrések (dátum (tartomány), ügyfél, stb...

- a nyomtatáshoz kapcsolódó beállítások (pl.: példányszám, aláíró, stb...)

Minden listázó funkció egyedi párbeszédablakkal működik, azok leírása a funkció leírásában található.

Előnézet, mentés, mentett listák megtekintése

Mindkét listatípusra jellemző, hogy nyomtatás előtt megtekinthetjük az elkészült listákat képernyőn. A hagyományos listáink esetében a Képernyőre nyomtatás (kukkoló), az új listák esetében az előnézet ad erre lehetőséget. A képernyős nézetek nyitva tarthatók mindaddig, amíg a lista rendben kinyomtatásra kerül fizikailag is; szükség esetén innen a nyomtatás megismételhető.

Az előnézet funkciók szalagjáról választható Mentéssel a listák menthetők saját gépre vagy mások által is elérhető közös helyekre, így azok később is az eredeti tartalommal megtekinthetők. Ezeket a mentett listákat a menüből is elérhetjük: a hagyományos listákat a Listanéző, az új listákat a Listaelőnézet funkciókkal.

Szerkesztés

Listáink igény szerint testreszabhatók akár a lista paramétereinek megadása előtt, akár az előnézetből a ikonnal indítva.

Kimeneti eszköz választás

A két lista típus kimeneti eszköz választása eltérő, leírása a típusok leírásában olvasható. Közös jellemzőjük, hogy a kimenetek széles skáláját támogatják, akár e-mail küldéssel.