A sERPában jelenleg kétféle listázó funkcióval találkozhatunk:
1. A hagyományos QR2-es listák;
2. Az új, a rugalmas adatelérés eredményhalmaz lekérdezés alapú, Listadefinícióval készült, Listaindítással használt listák.
Ebben a fejezetben azokat a tulajdonságokat mutatjuk be, amik mind a két típusra közösen jellemzőek.
A listák olyan funkciók, amelyek bizonyos előzetesen - jellemzően párbeszédablakban - megadott szűkítések és beállítások alkalmazásával a felhasználó által megválasztott kimeneti eszközre (képernyőre, nyomtatóra, fájlba) visszaadják a vonatkozó adatokat a funkcióban leprogramozásra került adatcsoportosításban.
A rendszerbeli listák alapesetben a menüből az alábbi ikonnal jelölt funkciók közül a megfelelő kiválasztása után dupla kattintással indíthatók el:
Speciális feladatokat is ellátó listáinkat a menüben ikonnal is megkülönböztetjük:
a nyomtatványok (ÁNYK) is kitöltő listázók (bér és adóbevallások); Ilyen listák pl.: Havi bevallás (xx08A), Jövedéki adóbevallás (BEV_J02)
az export funkciót (is) ellátó listázókat, ilyen pl.: Jövedéki adatszolgáltatás lista (BEV_J09-hez).
A listák egy része a beviteli és lekérdező funkciókból a szalagról a Bizonylat , vagy a lekérdezések esetében a Lista ikonnal is elindítható, az funkciónként egyedi, hogy melyik bevitel vagy lekérdezés milyen listázó funkciót indít el. Az általánosan érvényes, hogy a bevitelekben a bevitellel keletkező adat alapértelmezett bizonylatát nyomtató listázó funkció indul el az ikonról. Pl. a Vevőszámla funkcióban a nyomtatás ikonnal a Vevőszámla lista funkció indul el, átvéve minden fontos beállítást, amit a vevőszámla bevitelben már megadtunk vagy a bevitelben magában, vagy a bevitel paramétereiben. (pl. a számla megjegyzések adatai).
A lekérdezéseknél egyedileg programozott, hogy melyik listázó funkció indul el a Lista ikon választásával, itt is van egy alapértelmezett működés: a lekérdezés lista funkció párja indul el.
A listázó funkciók párbeszédablakaiban strukturáltan, néhány lista esetében akár fülekre szervezetten megadhatók
- a lista működésére, a megjelenítésre vonatkozó beállítások (pl. üzemmód, rendezettség, stb...)
- a listához érvényesítendő szűrések (dátum (tartomány), ügyfél, stb...
- a nyomtatáshoz kapcsolódó beállítások (pl.: példányszám, aláíró, stb...)
Minden listázó funkció egyedi párbeszédablakkal működik, azok leírása a funkció leírásában található.
Mindkét listatípusra jellemző, hogy nyomtatás előtt megtekinthetjük az elkészült listákat képernyőn. A hagyományos listáink esetében a Képernyőre nyomtatás (kukkoló), az új listák esetében az előnézet ad erre lehetőséget. A képernyős nézetek nyitva tarthatók mindaddig, amíg a lista rendben kinyomtatásra kerül fizikailag is; szükség esetén innen a nyomtatás megismételhető.
Az előnézet funkciók szalagjáról választható Mentéssel a listák menthetők saját gépre vagy mások által is elérhető közös helyekre, így azok később is az eredeti tartalommal megtekinthetők. Ezeket a mentett listákat a menüből is elérhetjük: a hagyományos listákat a Listanéző, az új listákat a Listaelőnézet funkciókkal.
Listáink igény szerint testreszabhatók akár a lista paramétereinek megadása előtt, akár az előnézetből a ikonnal indítva.
A két lista típus kimeneti eszköz választása eltérő, leírása a típusok leírásában olvasható. Közös jellemzőjük, hogy a kimenetek széles skáláját támogatják, akár e-mail küldéssel.