Jövedéki árumozgás során (beleértve az exportot is) számos kisebb-nagyobb szállítmányt érintő esemény következhet be, mint például a szállítójármű, a termékek vagy egy kísérőokmány megsemmisülése, vagy ellopása.
Az ilyen jellegű eseményről bejelentést kell tenni – lehetőség szerint azon tagállamban, ahol az esemény történt – az illetékes helyi hatóságnak (például rendőrség, tűzoltóság), aki egy jegyzőkönyvet vagy egyéb okmányt állít ki az eseményről. Az igazoló okmánnyal a szállításban érintett személy (ez lehet a feladó, címzett, vagy akár a szállítmányozó is) bejelentést tehet az eseményről egy jövedéki hivatalnak.
Ez a hivatal lehet a feladás helye, a rendeltetés helye, vagy az esemény helye szerinti tagállam hatósága. A jövedéki hivatal tisztviselője megvizsgálja a szállítmánnyal kapcsolatosan bekövetkezett eseményt igazoló, vagy hatósági ellenőrzés megállapításait tartalmazó dokumentumok adatait, és rögzíti az eseményről szóló jegyzőkönyvet (IE840-es üzenetet) az EMCS rendszerben, ily módon bocsátja a rögzített információt az árumozgásban érintett tagállamok, valamint azokon keresztül a címzett és a feladó rendelkezésére.
Fontos megemlíteni, hogy az okmányok vizsgálatakor természetesen a tagállami hatóság dönthet arról, hogy szükséges-e további vizsgálatot kezdeményezni, és/vagy szükségesek-e kiegészítő ellenőrzések az okmányok hitelességét vagy a szállítmányt illetően. Előfordulhat, hogy az esemény harmadik országban történik (pl. Svájcon keresztül történő szállítás során az áru Svájcban balesetben megsemmisül). Ebben az esetben a feladó vagy a címzett értesítheti a feladás vagy a rendeltetés helye szerinti tagállam hatóságát, amely rögzíteni tudja a harmadik országban történt eseményről szóló jegyzőkönyvet az EMCS rendszerbe.
EADEventReport_ID |
Keresés ID szerint. |
Jegyzőkönyv típusa |
Keresés jegyzőkönyv típus alapján |
Érvényesítés dátuma |
Keresés Érvényesítés dátum alapján |
Jegyzőkönyv szám |
Keresés Jegyzőkönyv szám alapján |