Termékcsaládnak azokat a termékeket nevezzük, amelyeknek a legfontosabb tulajdonságaik és az eladási áruk megegyeznek egymással:
Például márka, kiszerelés nagysága, nagykerár, kiskerár stb.
A termékcsalád tagjai viszont azért külön termékek, mert egyetlen tulajdonságban különböznek egymástól: pl: szín, illat, íz
Termékcsalád árazásra akkor van szükség, ha azt akarjuk biztosítani, hogy a termékcsaládba tartozó összes terméknek ugyanaz legyen az eladási ára.
Általában egy beszerzés során nem feltétlenül szállítanak a termékcsalád összes tagjából.
Ennek ellenére elvárás lehet, hogy a termékcsalád összes tagjának az eladási ára egységesen megváltozzon.
A termékcsalád árazással ezt lehet biztosítani.
Vezércikk a termékcsalád azon tagja, akinek az eladási árát fogja megkapni a termékcsalád többi tagja.
A vezércikk meghatározására az alábbi algoritmusok állnak rendelkezésre:
Legutoljára beszerzett érték:
Az a cikk lesz a vezércikk, amelyiket a legutoljára szerezték be a termékcsalád tagjai közül.
Ebben az esetben a vezércikk nagy valószínűséggel (ha nem visszamenőleges dátummal történik a beszerzés), az a cikk lesz, amelyik éppen be lett szerezve.
Legmagasabb beszerzési áras termék
Ennek az algoritmusnak az alkalmazása esetén az cikk lesz a családból a vezércikk, amelyiknek a legmagasabb volt a beszerzési ára valamikor az év során.
Tehát nem feltétlenül lesz árazás, ha beszerzek a család egy tagjából, hiszen ha korábban volt már nagyobb áron beszerezve a termék, akkor most ugyanazt a régi beszerzést fogja megtalálni a program, ami alapján nagy valószínűséggel a mostani ár ki lett annak idején kalkulálva. Abban esetben lehet ilyen esetben is átárazás, ha időközben megváltozott az elvárt árrés százaléka, és a program az aktuális képlet alapján új árat határoz meg.
Adott két termékcsalád.
Tusfürdő X Márka Y Kiszerelés
Tusfürdő X Márka Z Kiszerelés
Mind két termékcsaládban három-három termék található.
Mindegyik termék be van kategorizálva a saját termékcsaládjába.
A termékcsalád egyes tagjaiból már történt beszerzés, míg másokból még nem történt soha beszerzés.
Ahhoz, hogy megértsük a különbséget az árazás során, nézzük meg előszőr, hogy mi történik termékcsalád nélküli működés esetén.
Az alábbi képen látható, hogy csak azokat a termékeket ajánlja fel a program átárazásra, amelyeknek volt utolsó beszerzési ára.
Ebben az esetben az alábbi ármódosítást ajánlja fel a program.
Az előző eredményhez képest a következők az eltérések:
- A termékcsalád összes tagja szerepel az árazásban.
- A termékcsalád vezércikke alapján történt meg az új ár meghatározása.
Vezércikk meghatározás:
A vezércikk meghatározás az utolsó beszerzési ár alapján történt.
A Tusfürdő X Márka Y Kiszerelés Termékcsalád esetén a B illat lesz a vezércikk, mert az utolsó beszerzési ár a legkésőbbi.
A Tusfürdő X Márka Z Kiszerelés Termékcsalád esetén is a B illat lesz a vezércikk, mert más illat addig nem lett beszerezve.
Árazási csoportok
Tegyük fel, hogy az előző esettanulmányt alapul véve, az az elvárás, hogy az egyes termékcsaládok eladási ára különböző módon kerüljenek meghatározásra
Tusfürdő X Márka Y Kiszerelés eladási ára a legyen a beszerzési ár 1,1 szerese, míg a
Tusfürdő X Márka Z Kiszerelés eladási ára a legyen a beszerzési ár 1,2 szerese
További feltétel, hogy az eladási ár képzés legyen végrehajtva minden beszerzés után, a termékcsalád minden tagjára.
Legyen egy szállítólevél, amelyen a termékcsaládok minden egyes tagjából egy kerül beszerzésre.
A szállítólevél elkészítése után automatikusan elindul az árváltozás funkció.
Először a Y kiszerelés cikkeit látjuk az ablakban.
Itt lehetőségünk van az árak jóváhagyására és ezzel a termék ára azonnal megváltoztatásra kerül a cikktörzsben.
Miután az Y kiszerelés árait lemódosítottuk, azonnal feldobja a program a Z kiszerelés árazását.
(Amennyiben a Y kiszerelés esetén nem hagytuk jóvá az árakat, a Z kiszereléshez tartozó árazás során még mindig az ablakban látható.)
A művelet úgy is beállítható, hogy automatikusan legyen elfogadva az új ár felhasználói beavatkozás nélkül.